Kies hieronder voor één van beide opties

Welkom

Vanaf 1 januari 2012 is Control Franchise actief als administratieve dienstverlener voor de franchisewereld. Inmiddels vinden steeds meer franchiseorganisaties hun weg naar Control Franchise, zoals het Klushuis (van de Klussenier), De Hypotheekshop en DOOR Training.

‘Het wordt steeds belangrijker om goed grip te hebben op je business’, zegt Patrick de Vries, formulemanager van De Hypotheekshop. ‘Voor ondernemers maar ook voor formulebeheerders zoals wij. En banken verlangen dat ook in toenemende mate. Wij willen onze leden zo goed mogelijk ondersteunen en zijn daarom permanent op zoek naar verbetering van ons servicepakket. Control Franchise is een echte aanwinst. Ze snappen onze business en vertalen dat door in een dienstverlening die echt bij ons past en bij de tijd waarin we leven’.

 

Wat doen we?

Met Control Franchise weet je waar je aan toe bent. Afspraak is afspraak. Dit geldt voor deadline, inhoud van de dienstverlening en de hoogte van de factuur. Control Franchise werkt sterk geautomatiseerd. Ondernemers scannen en mailen hun facturen en bonnen. Die worden ingelezen door geavanceerde software en door vertaald in een dashboard. Met dat dashboard weet je precies waar je staat. Wat er goed gaat en wat er beter kan. Alle belangrijke gegevens die je nodig hebt om je bedrijf te runnen staan in metertjes weergegeven. En Control Franchise helpt je hoe die gegevens moet aanwenden om je bedrijfsvoering verder te verbeteren. De hoge graad van automatisering gaat namelijk niet ten koste van het persoonlijk contact. Dat blijft gewoon bestaan. Het betekent alleen wel een hele efficiënte werkwijze. Die efficiency wordt volledig doorgegeven aan de ondernemer. Daarom is Control Franchise in de regel tot wel 40% goedkoper dan de bestaande dienstverlener.

 

Een kijkje in de keuken

Neem een kijkje in de keuken en klik door naar het demo dashboard voor franchise ondernemers.

 

Aanbod

Voor geïnteresseerde franchise ondernemers bestaat de mogelijkheid om 3 maanden gratis gebruik te maken van de diensten van Control Franchise. Naast de bestaande administratieve dienstverlener kun je een schaduwadministratie draaien, waarbij je gebruik maakt van het dashboard en alle andere vormen van ondersteuning die Control Franchise heeft ontwikkeld.
Klik hier voor het maken van een afspraak met Raymond van Lier van Control Franchise.


Nieuws

23-08-2019 14:46

Vind jezelf opnieuw uit om relevant te blijven

Deel 1 in de serie Toekomstproof advieskantoor – ontwikkeling naar vertrouwd adviseur

 

UITVINDEN-ONTDEK-ERVAAR-WERK SAMEN-GROEI

Hoe maak je een advieskantoor klaar voor de toekomst? In deze serie van 5 artikelen nemen we je mee in het ontwikkelingstraject van de vertrouwd adviseur. Met deze serie in de hand kan de discussie op kantoor inhoudelijk worden gevoerd en concrete stappen worden gezet om het accountants- of belastingadvieskantoor toekomstproof te maken.

In dit eerste artikel behandelen we de noodzaak om te veranderen en de stappen die we moeten zetten.

Het traditionele business model van de accountant/belastingadviseur staat onder druk. Dat weten we inmiddels wel. ICT ontwikkelingen leiden ertoe dat de bulk van het werk waarvoor we een factuur sturen wordt geautomatiseerd. Het gaat om de administratieve verwerking, de afsluiting en werkt door naar de jaarrekening en de winstaangifte. Tegelijkertijd zijn de verslaggevingsvereisten voor MKB versoepeld waardoor in veel gevallen kan worden volstaan met een jaarrekening op enkele A4’tjes.

Zo valt op dat steeds meer accountants volstaan met de balans en winst- en verliesrekening van de  Nextens aangiftesoftware.

Langzaam aan worden we overbodig

De trends overziend constateer ik bij veel kantoren die vasthouden aan het oude verdienmodel (uurtje-factuurtje) een dalende omzet per klant. De blauwe lijn in de grafiek laat zien dat we elk jaar wat terrein verliezen. Wellicht is het op een klantfactuur van EUR 5.000,  EUR 200 per jaar? Het is zeker niet het slechtst denkbare scenario.

Het scenario dat zich nu in de branche voltrekt is die van een kikker die baadt in aangenaam warm water. Maar dat water wordt langzaam naar het kookpunt gebracht. En ja, een kikker blijft zitten totdat het kookt…. Het zijn de kantoren die zeggen dat het niet zo’n vaart zal lopen, die vasthouden aan de traditionele dienstverlening en verdienmodellen. Ze halen immers nog nieuwe klanten binnen en bestaande klanten horen ze niet klagen. Het zijn ook de kantoren die van mening zijn dat de klant/mkb-ondernemer op niets anders zit te wachten dan wat we nu doen. We willen nadrukkelijk geen paniek zaaien maar kantoren wel wakker schudden. Ja, er is nog tijd! Kom in beweging!

Benieuwd wat Maurice te vertellen heeft over Verdienmodellen?

Bekijk nu het webinar Verdienmodellen >>

Een pleister plakken door tijd te rekken

Veel kantoren kiezen ervoor om over te schakelen naar vaste prijzen (zie de grijze lijn in de grafiek). Daar waar 6 jaar geleden vaste prijzen nog nauwelijks werden toegepast blijkt uit onderzoek van het Sparrer Instituut dat tegenwoordig ongeveer de helft van de kantoren deze omslag maakt of al heeft gemaakt.

Een kantooreigenaar die zijn processen op orde heeft en vaste prijzen rekent, heeft nu een stabiele omzet, een aantrekkelijke marge en inmiddels een zee van tijd. Toch kriebelt er iets. Hij voelt zich overbodig.

De echte oorzaak van de omzetdaling per klant ligt dieper. Als we alleen de klantfactuur op een vast bedrag fixeren dan doen we niets aan onze toegevoegde waarde. Vroeg of laat werkt dit door in de prijzen. Een verdere daling lijkt onafwendbaar, tenzij wij onszelf herpakken.We zijn op het gebied van innovatie te afhankelijk geworden van ICT partijen. Veel oplossingen die we nu zien vliegen hoog over de behoefte van ondernemers heen.  Alleen als wij op niveau gaan meedenken over uitdagingen waar ondernemers voor staan, kan er synergie ontstaan tussen de adviseur en ICT.

Zelf Maurice spreken? Kom op 5 september naar het Sparrer Event!

Schrijf je direct in >>

We moeten onszelf opnieuw uitvinden om relevant te blijven voor ondernemers

Tja, hoe doe je dat? ‘We zijn toch geen uitvinders?’ horen we vaak? Maar toch, uiteindelijk zijn ook wij MKB-ondernemers. We bestaan bij de gratie van het leveren van toegevoegde waarde. Elk product en elke dienst wordt op termijn incourant. Uitvinden hoort er dus bij. Maar moeten we dat dan zelf doen?

Het goede nieuws is dat het wiel al is uitgevonden. Het pad van de rode lijn (uit de grafiek) is die van de vertrouwd adviseur. Voor veruit de meeste kantoren zal dit de route naar succes zijn. De kantoren die we in onze praktijk stappen zien zetten op dit gebied, leven ook echt op. Die opleving is blijvend, zo zien we bij het Sparrer Instituut, en vertaalt zich ook in klinkende munt.

De stappen naar de vertrouwd adviseur

ONTDEK-

We zijn al de vertrouwenspersoon van de ondernemer. Is dat niet genoeg meer? Welke kansen biedt de vertrouwd adviseur? Vertrouwd adviseur, what is in the name?

ERVAAR-

De vonk. Wat kan je nu doen om de verandering in gang te zetten? Start het leerproces. Kom in actie met iets kleins.

WERK SAMEN

Een goede voorbereiding is het halve werk. Alleen bereik je niet veel. Je moet je voeden met nieuwe inzichten en je mensen mee kunnen nemen.

GROEI –

Ontwikkel je nieuwe business model en rol het uit. Geef innovatie een vaste plek. Best practices uit de praktijk.

Deze stappen worden in de volgende vier artikelen in deze serie en in het kennisdocument uitgewerkt. Hou het thema Toekomst van het vak in de gaten voor de volgende aflevering.

Binnenkort deel 2 “Ontdek de rol van de vertrouwd adviseur”. Wil je niet wachten? Download direct de hele serie:

“Hoe maak je je advieskantoor toekomstproof? – de ontwikkeling naar de vertrouwd adviseur” >>

Maurice Lander

Maurice Lander MBA AA

Maurice is accountant en ontwikkelaar van de vertrouwd adviseur TM. Hij is lange tijd buiten de branche werkzaam geweest. Sinds 2010 helpt Maurice met Sparrer® accountants te groeien in de praktijk van de vertrouwd adviseur: van strategie & organisatie, individu & teamvorming tot en met implementatie van diensten & borging in de praktijk. Komt u ook naar het Sparrer Event op 5 september? Schrijf u direct in >>

  • Vond u dit bericht waardevol?
Share this post
  • Vond u dit bericht waardevol?
Lees verder ..

23-08-2019 13:36

Accountant dient klacht in over dubbel toezicht

Gert Slijkhuis, een accountant uit Arnhem heeft een klacht ingediend bij het College van Beroep voor het Bedrijfsleven (CBB). De klacht richt zich op de Nederlandse Beroepsorganisatie van Accountants (NBA) en de Autoriteit Financiële Markten (AFM). Beide sturen hem rekeningen voor het toezicht op zijn organisatie.

Dubbele heffing

Volgens Slijkhuis is het onrechtvaardig dat hij jaarlijks een ‘toezichtsheffing’ van €3000 moet betalen aan de AFM. De toezichthouder besteedt het eigenlijke toezichtwerk uit aan de NBA. In de praktijk krijgen alleen de grootste zeven accountantskantoren te maken met de AFM.

De NBA bemoeid zich wel met de kleinere organisaties. De accountant uit Arnhem schat gemiddeld eens per vier jaar een bezoek te krijgen. Tijdens zo’n bezoek licht elke controleur steekproefsgewijs minstens twee ‘dossiers’ door, oftewel gecontroleerde jaarverslagen, dat schrijft het FD.

Per dossier kost dit €1650. Als een dossier niet aan de eisen voldoet brengt de organisatie ook nog aanvullende kosten in rekening voor extra toetsingen en verbeterplannen. In extreme gevallen kunnen die kosten oplopen tot bijna €120.000.

Heel schimmig

Slijkhuis ontving vorig jaar herfst een factuur van €5000 voor een hertoetsing. Daar tekende hij bezwaar tegen aan bij de klachtencommissie van de beroepsorganisatie. Vervolgens werd hij gewezen op een convenant uit 2012 waarin is afgesproken dat de NBA namens de AFM de kleinere organisaties controleert en daar bovengenoemde tarieven voor rekent.

Daar had de accountant destijds bezwaar tegen kunnen en moeten maken. Slijkhuis vindt dat de NBA de convenant op een sneaky manier publiceerde. ‘Dat openbaar maken gaat heel schimmig, je moet eigenlijk elke dag hun website bijhouden, maar ja dat doe je niet. Accountants hebben het al druk genoeg.’

Door de hele situatie is Slijkhuis het vertrouwen verloren in de beroepsorganisatie. Ik heb het idee dat we keihard worden genaaid’, zegt de accountant die al sinds 1996 zijn eenmanszaak in runt. Hij bedoelt daarmee andere kleine accountant organisaties en eenmanszaken. Hij heeft het vermoeden dat andere collega’s bang zijn voor sancties.

  • Vond u dit bericht waardevol?
Share this post
  • Vond u dit bericht waardevol?
Lees verder ..

23-08-2019 12:45

Banken weigeren blockchain bedrijven

Blockchain-startups hebben grote moeite met het openen van een bankrekening. Iedereen die ook maar iets te maken heeft met blockchaintechnologie wordt geweigerd. Naast mensen die handelen in cryptocurrency worden ook consultants die slechts advies geven over de achterliggende technologie geweigerd.

Geweigerd bij verschillende banken

In het programma Cryptocast van BNR Nieuwsradio werd een inventarisatie gemaakt. Wanneer een bedrijfsomschrijving de woorden ‘crypto’ of ‘blockchain’ bevat lukt het niet een bankrekening te openen. Dat merkte ook Bart van Maarseveen van het blockchainadviesbedrijf Move Open, dat schrijft het FD.

Hij ziet ook dat een hoop van zijn collega’s worden geweigerd bij verschillende banken. De internetbank Bunq uit Nederland is sinds kort ook niet meer te gebruiken.

Te veel werk

Met blockchain technologie wordt informatie niet centraal opgeslagen maar op verschillende computers en eenmaal ingevoerde informatie kan niet informatie kan niet meer worden verwijderd. Ideaal voor cryptomunten dus. De techniek ook daarnaast ook gebruikt worden om bijvoorbeeld productieketens in kaart te brengen.

Banken zijn verplicht nieuwe en bestaande rekeninghouders op onder andere criminele geldstromen te controleren. Dat brengt een hoop werk met zich mee, zeker wanneer ieder cryptobedrijf individueel moet worden beoordeeld op risico’s. Van Maarseveen denk dat banken daarom de sector helemaal weren. Vaak hebben de bedrijven ook nog een onduidelijk verdienmodel.

Belasting

Dit brengt de blockchainbedrijven in een lastige positie. Je hebt immers een bankrekening nodig om facturen op uitbetaald te krijgen en om belasting te betalen. Sommige bedrijven zoeken en vinden de oplossing in het buitenland. Bijvoorbeeld bij de Britse internetbank Revolut.

Anderen passen de beschrijving bij de Kamer van Koophandel aan. Nu lijkt het niet gebruiken van de ‘crypto’ en ‘blockchain’ woorden voldoende om een rekening te kunnen openen. Hoewel er ook bedrijven zijn die geheel van bedrijfstak veranderen. Tweede Kamerlid van de VVD, Martin Wörsdörfer vindt de weigering ongewenst. Het beleid lijkt willekeurig te worden toegepast. Beestaande bedrijven mogen hun rekening namelijk gewoon behouden.

Toezichthouder De Nederlandsche Bank (DNB) zegt dat er geen speciaal beleid is voor bepaalde sectoren. Banken zijn wel vrij ondernemingen een rekening te weigeren. Het weigeren van hele sectoren kwam eerder deze week al in het nieuws met het weigeren van voetbalclubs door de Rabobank, aldus het FD.

  • Vond u dit bericht waardevol?
Share this post
  • Vond u dit bericht waardevol?
Lees verder ..